Blogi, tuo nettiin
lisää sisältöä tuottava sivusto, jota usein inhotaan ja väheksytään.
Itselleni blogien lukeminen on nautinto; kun törmään
loistavaan blogiin, on se joka kerta samanlainen mielihyvää tuottava lähde kuin eriomainen elokuva, kirja, valokuva, tee, suklaa, urheilu tai muu aivoissa ärsykettä tuottava asia. Koukussa ollaan ja vahvasti.
Mikä
on hyvän blogin salaisuus? Sen täytyy osua lukijan mielenkiinnon
kohteisiin, puhutella, luoda lukijassa tunteita, samaistumista ja olla
ennen kaikkea rehellinen. Perin yksinkertaista, mutta samalla niin
vaikeaa.
Blogi
on erinomainen tapa saada omaa ääntä kuuluviin, mutta samalla todella
haastava alusta yrityksen tarpeisiin. Yrityksillä kun harvoin on mitään
oikeasti mielenkiintoista ja tunteita herättävää sanomaa jaettavaksi
asti ja tämä on se syy miksi yrityksen on haastavaa onnistua bloggauksessa.
Vuoden yritys blogi -sarjan voittaja on OP-Pohjola. Taloudessa.fi
- blogi on menestyvä, koska kirjoittajilla on kasvot, lukija tietää
tarkasti kenen tekstiä lukee. Kirjoittajia on useita, joten saman
aihepiirin ympäriltä on mahdollista kirjoittaa useasta eri näkökulmasta
mielenkiintoisesti. OP-Pohjola on antanut kirjoittajille vapaat kädet ja
se näkyy. Yrityksen värit ja logot näkyvät blogissa, mutta se ei ole suoranainen markkinointialusta pankin omille tuotteille. Siksi minäkin palaan sinne toistuvasti.
Hatunoston
arvoinen suoritus jäyhältä pankilta! Miksi vain harvat yritykset sitten
seuraavat perässä? Osittain siksi, että blogi harvoin itsessään tuottaa
rahaa, vaan on melko puhdas kuluerä. Lisäksi vaatii kylmiä hermoja antaa bloggaajalle täysi vapaus kirjoittamisen suhteen ja vielä maksaa siitä. Monikaan bloggaaja ei lähde edes rahan takia kirjoittamaan sisältöä asiakkaalle, jos työhön liittyy reunaehtoja sivukaupalla. Hyvä blogiteksi
vie todella paljon aikaa. Rajoittamalla tätä luovaa prosessia saadaan
harvoin yhtään mitään hyvää tai kaunista aikaiseksi. Lähinnä onttoa
pahvia ja vihainen maksava asiakas.
Jos siis olet ajatellut kysyä bloggaajaa nostamaan yrityksesi profiilia, älä suutu jos tämä kieltäytyy tarjottuasi pähkinöitä tai banaaneja korvaukseksi. Emme me apinoita sentään ole, vaikka saattaa näyttää siltä, että tekstiä syntyy kunhan vain vähän viitsii naputella.
Vaikka ulkomailla on monia rahallisesti hyvin menestyviä bloggaajia ja blogeja, astutaan heikoille jäille kun menestyvällä blogilla aletaan tekemään rahaa. Olen nähnyt surullisia esimerkkejä miten kymmeniätuhansia
kävijöitä kuukaudessa houkuttavaa blogia on alettu sulauttamaan
osaksi yritystä ja samalla mokattu blogin sisällössä. Kun ennen hauska ja
mielenkiintoinen blogi muuttuu mainoksia pursuavaksi
markkinointikanavaksi, kaikkoavat lukijat. Tuon jälkeen on enää todella
vaikea muuttaa kurssi takaisin entiseen ja vakuuttaa lukijat siitä että sisältö ei ole pelkkää maksettua mainosta. Kirsikkana kakun päällä samalla mahdollisesti tuhottiin se vaivalla (tai vahingossa) rakennettu brändi tai imago.
Miten markkinointiyhteistyö sitten kannattaa toteuttaa blogissa? Project mama
on loistava esimerkki tästä. Lukijalle on aina hyvä kertoa, että milloin
teksti sisältää jotakin, mistä kirjoittaja on joko saanut rahaa tai
tavaraa, eli korvauksen muodossa tai toisessa.
Älä
pidä lukijaa tyhmänä. Itseäni ainakin etoo lukea tekstejä, joissa on
selkeää tuotesijoittelua, mutta ei mainintaa onko joku maksanut tästä
vai ei. Haluan tietää mitä luen. Bloggaajilta puuttuu vielä ns. vihreät arvot mitä tulee markkinointiin, omatunto onneksi löytyy muutamilta.
Mainitsin, että tekstin kirjoitus syö paljon aikaa. Aloin hahmottelemaan tätä lukemaasi tekstiä
viikko sitten. Kirjoitan nykyään ensin A4:lle aihepiiriin liittyviä
huomioita ja mietteitä. Näitä syntyy yleensä useamman päivän ajan. Jotkut tekstit vaativat pitkää kypsyttelyä, ennen kuin ovat valmiita
julkaistavaksi. Haluan kirjoittaa sujuvan soljuvaa tekstiä jota on
helppo lukea, joten joudun tekemään melko paljon ajatustyötä. Hommaa vaikeuttaa se että aivoissa raksuttaa moni eri aihepiiri samaan aikaan. Lisäksi pyrin keksimään
aina yhden tai kaksi hauskaa lausahdusta tekstin sekaan. Yritin pitkin
viikkoa sorvata jotain hauskaa ja nokkelaa oopperan ympärille: "blogin voit tappaa
vain kerran, se ei ole kuten ooppera jossa päähenkilö tapetaan
kahdesti."
Pitkin viikkoa etsin oopperaa, jossa päähenkilö kuolisi useaan kertaan. Kahlattuani nipun synopseja (joista osa oli todella masentavaa luettavaa), jouduin luovuttamaan hauskuuden suhteen, idea ei vain toiminut. Kirjoittaja kompastui omaan nokkeluuteensa tällä kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti