30 päivää elämää Espanjassa takana. On ollut äärimmäisen valaisevaa
kokea, miltä tuntuu olla mamu tai espanjalaisittain gringo.
Mielenkiintoista on ollut etenkin se, miten heijastan omaa
kulttuuritaustaani uuteen ympäristöön ja mihin olen huomannut kiinnittäneeni; todella moni asia on ehtinyt herättää ihmetystä ja kummastusta
tässä kulkijassa.
Olen tituuleerannut itseäni
some-natiiviksi ja täällä olen joutunut aivan vieraalle maaperälle.
Suurinosa Yrityksistä ole somessa, tai jos ovat niin preesens on valitettavasti ueimmiten huono. Täällä
verkostoituminen tapahtuu ottamalla joko suoraan yhteyttä itse
yritykseen tai sitten istuutumalla suomibaariin ja tutustumaan ihmisiin.
Baarit ovat täällä ihmisen olohuoneita ja niitä paikkoja, joissa luodaan
ne kontaktit.
Kaikki ovat kyllä Facebookissa henkilökohtaisella
profiilillaan, mutta useilta yrityksiltä tuo markkinointikanava puuttuu
aivan kokonaan. Ne yritykset, joilta Facebookprofiili löytyy, kulkevat useimmisten yksityishenkilön
profiililla, esimerkiksi fuengirola.fi! Täällä se on ilmeisen ok ja
useilla yrityksillä onkin satoja kavereita. Toinen vaihtoehto tuntuu olevan
perustaa avoin keskusteluryhmä, mutteei virallista sivua. En ymmärrä
miksi täällä toimitaan näin, imagollisessa mielessä tuo melko
ongelmallista. Twitter ja LinkedIn taitavat olla jo harvinaisempia.
Miten täällä sitten mainostetaan? Lehdessä! Printtimedia voi
hyvin ja kukoistaa. Seurailin sivusta paikallista Rock the School
-hyväntekeväisyystapahtumaa. Olin kuullut kyllä tapahtumasta kasvotusten
itse esiintyviltä artisteilta, mutta ainoan mainoksen näin sitten
fuengirola.fi lehdessä.
Netissä tilaisuutta ei mainostettu
mitenkään mikä on sääli. Facebooktapahtumaa ei oltu luotu ja
Mesenaatti.me kampanja olisi voinut olla kanava mm. Suomessa asuvien
entisten opiskelijoiden ja näiden perheiden tavoittamiseen. Vastineeksi
olisi voinut teettä vaikka T-paidan ja Twitterillä olisi saattanut
tavoittaa myöskin lahjoittajia. Ilmeisesti tapahtuma oli ollut kuitenkin
menestys, mikä on hieno asia.
Suomalaiset yritykset eivät ole
täällä kokeneet samanlaista rakennemuutosta kuin mikä Suomessa on
meneillään. Täällä eletään jotain 2000-luvun alkua henkisessä mielessä.
Netti on olemassa, mutta se ei ole tärkeä missään muodossa. "Ei meidän
tarvitse markkinoida" -henki on melko vahva.
Verkostoitumisen
kannalta tämä on haastavaa. Miten tarkistat toisen referenssit, kun
netissä on tuurilla käyntikortin virkaa toimittava kotisivu, josta ei
irtoa mitään tietoa? Olen ratkaissut tämän kysymällä muilta. Jos satun
samaan illallispöytään toisen yrittäjän kanssa, kysyn melko suoraan mikä
tämä toinen tapaamaani henkilö on miehiään. Miksi? Aurinkorannikko on
täynnä kaiken maailman vipeltäjää ja karkeasti voi sanoa kaikkien
tuntevan toisensa. Näin vältyn sudenkuopilta, enkä tee esimerkiksi työtä
henkilölle/yritykselle jolta en tule saamaan maksua ikinä. Bullshit
bingoa parhaimmillaan.
Toinen kategoriansa ovat ne muutamat netissä
ammattimaisesti hääräävät tyypit. Suomessa tyhjistä sanoista joutuu aina
nopeasti vastuuseen. Täällä taas voi harrastaa tyhjää small
talkkia, tyhjiä lupauksia ja oman kilven loputonta kiillotusta muiden kustannuksella
ilman seuraamuksia.
Täällä jos missä henkilökohtainen brändi
muotoutuu muiden mielipiteen kautta silloin kun et ole itse paikalla
kuulemassa totuutta.
Toisen puoliskon tuosta verkostoitumisesta
olen hoitanut netissä. Etenkin Twitterin voima on yllättänyt minut aivan
täysin. Sain sparrausta twiittailun uudelleen aloittamiseen Facebookin
somerekry -ryhmästä jossa on monta rautaista ammattilaista jakamassa
loistavia neuvoja. Seurailin hetken aikaa muiden twiittejä ja mietin
millaista sisältöä haluan alkaa jakaa. Tässä kohtaa tein sitten
ensimmäisen virheeni. Aloin yllättäen saamaan Twitterin ja About.me
sivuni välityksellä kiinnostuneita yhteydenottoja.
Muuten ihan
hieno homma, mutta oma.com -domain puuttuu, työsähköposti puuttuu,
toiminimi ei ole vielä pystyssä, valokuvaajan kanssa on sovittu vasta
alustavasti kuvauksesta, Cv on, mutta ne referenssit! Puuttuu! Miksi?
Koska en uskonut siihen että tuo voisi olla oikeasti se potentiaalinen
väline asiakashankinnassa ja olin päättänyt harrastaa syyskuun kevyttä
verkostoitumista ja lomailua. Hopeareunuksena tässä voi nähdä sen että
jos toimialasi on vähän eksoottisempi, niin se toimii jo itsestään
markkinoivana elementtinä. Hei siistiä, VA! Mitä sinä pystyisit tekemään
minulle?
Olen kokenut kotona paskahalvaus-naamapalmuhetkiä
todettuani, että olen mokannut alkumetrit ja vielä ihan vihreyttäni. Onhan se hienoa laittaa sitä
CV:tä eteenpäin, mutta ilman kunnon referenssejä on melkoisen vaikeaa
saada kauppaa aikaiseksi. Onneksi virheistä voi ottaa opikseen ja pystyy korjaamaan. Älä siis mokaa kuten minä, ole viisaampi!
Lähdin
siis viattomasti ongelle aurinkoisena päivänä laiturin nokkaan. Vapa
oli tehty viereisen puun oksasta ja siima haalistunut auringossa ties
kuinka pitkään. Ensin käy pikkukalat vähän nykimässä ja matoa menee, mutta
kalaa ei tule. Mutta sitten paikalle sattuu se hauki ja iskee kiinni.
Huonostihan siinä käy väärillä välineillä.
Eli jos alat
twiittamaan tai muuten myymään itseäsi ammattimielessä, hoida muu
preesens ensin kuntoon. Jos et itse osaa, ota ammattilainen, se maksaa
kyllä itsensä takaisin.
Tässä vielä kevennykseksi kymmenen käskyä, joilla ryssit sisältömarkkinoinnin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti