lauantai 12. heinäkuuta 2014

12 euroa + Alv

Brändäys on pyörinyt ajatuksena jatkuvasti takaraivossa viimeisesn viikon alan. Asiakkaiden ja tulevan kassavirran metsästyksen lisäksi pitäisi vielä osatä myydä itsensä, brändätä. 

"Mitä sä niinkun teet?" On ollut monen ensimmäinen kysymys. Siihen on ollut aavistuksen vaikea vastata, kun mulla ei ole ollut sitä sanaa jolla kuvailisin itseäni. Se kuvaus jota olen käyttänyt on ollut aivan surkea myyntipuhe, liian pitkä ja epämääräinen. "No tota, se on niinkun silleen että teen kotona duunia markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun parissa." Tottahan se on, mutta yleensä kuulija on vain hämmentynyt lisää. Konkretia on puuttunut, ja kun se puuttuu, ei toisessasynny sitä ahaa elämystä. Yleensä se elämys nimittäin johtaa mutkan kautta uusiin kontakteihin. 

Googlea on tullut käytettyä kiivaasti ja tulin törmänneeksi kolmeen nettisivustoon jotka nimenomaan yhdistävät työnantajan ja freelancerin etätyössä. Sieltä se sana jota yritin keksiä löytyi. Virtual Assistant.

"Seeking a Virtual Assistant willing and able to handle whatever tasks come up that can be handled remotely.  Anticipated projects include:  scheduling, database management, Microsoft Word editing (precise attention to detail needed for legal projects), Power Point projects, Prezi projects, Excel, marketing material development, online research, project management, scheduling travel details, etc.
Position requires flexibility, attention to detail, and great attitud."


Meillä Suomessa perinteisesti ostetaan sen maitotölkin sijasta koko lehmä, ja etätyö rämpii vielä hyvin marginaalisena segmenttinä työmarkkinoilla.

Mulle on hieman mysteeri se että mitä työnantajapuoli pelkää etätyössä? Miksi sitä ei kehitetä aktiivisesti? Miksi laskuttavia tuntityöntekijöitä ei palkata enemmän? Miksi työtehtäviä ei järjestellä enempää? Miksi nimenomaan pitää saada ihminen istumaan toimistolla 8 tuntia? Miksi ei oikeasti mietitä mitä tehtäviä pystyisi tekemään kotoa käsin ja mitä on pakko tehdä toimistolla? Onko liikkuvuus ainoastaan johtajan etu?

"I'm looking for a Virtual Assistant to help me manage incoming calls and emails, schedule events, and help me stay on top of all of my obligations....... We are looking for the right person with a view to a long term relationship. Must speak fluent English and have excellent communication skills and organisational skills. Please do not apply if this is not you"

Suomen taloudella ei mene hyvin. Innovatiisuus on hukassa, verotusaste on korkea, kilpailukyky maailmalla heikko ja rakenneuudistuksia ei uskalleta tehdä. Tämä kaikki pätee niin valtio- kuin yritystasollakin. Kustannuksia karsitaan lemppaamalla jengiä pellolle, vaikka tässä tilanteessa pitäisi alkaa miettimään laatikon ulkopuolelta ja uudistaa niitä vanhoja toimintatapoja.

"I’m looking for a highly motivated, detail-orientated, independent individual to be my virtual assistant! I own a home-based business looking to have someone help a few hours each month for duties such as - Computer work - Create monthly newsletters - Event Coordination - Social Media Marketing - Research topics, ideas and tools."

Viimeisen 10-vuoden aikana  työtapoja on saatu tietokoneiden avustuksella tehostettua todella paljon ja häviävän pieni osuus esimerkiksi b to b laskuista kulkee enää posteljoonin laukussa. Siltikin sen duunari täytyy noköttää toimistossa, vaikka infra sen työn tekemiseen muuallakin on jo olemassa.

Looking for Virtual Assistant. Organize files and information for meeting including but not limited to the following: To Do List, Travel Bookings, Phone Calls, Appointments Set up, Integrate information into Shared Calendar. 

Suomesta puuttuu vielä se alusta jossa virtuaaliset freelancerit ja työnantajat voisivat kohdata helposti. Varmasti jossakin maatalossa hikoillaan parhaillaan pitkää päivää, kun ei ole löytynyt tunniksi tai pariksi auttavaa käsiparia vaikkapa laskutuksessa, markkinointiin ja tilauskannan hoitoon. Kotisivut pitäisi päivittää, mutta mistäs sitä nyt sitten sopiva kaveri löytyisi. Facebook sivuille pitäisi  kanssa saada sisältöä, mutta kun hommaa olisi vaan 5 tuntia viikossa, niin kuka sen homman ottaa vastaan?


"Real Estate company in USA need virtual Assistant: 1)Help us to create and maintain databases of investors, mortgage investors, note buyers 2) Search distressed properties according to guidelines from internet sites 3) Analyze, determine and submit considerations 4) E- mails and calls to databases and distressed property owners, realtors. 5) Communicate with clients, affiliates etc 6) Search internet for needed info 7) Any other administrative functions assigned."

Isojen yritysten ovia on varmasti turha lähteä kolkuttamaan tällä saralla ensimmäiseksi. Innovatiivisista pienistä IT-alan firmoista varmasti löytyy taas kaikua. Voin kuvitella miten HR-osastoissa rypistellään otsaa kun näkevät puoli vitsinä lähettämäni hakemuksen. "Jaa että Espanjasta käsin. Mites se muka onnistuisi? Onhan ne tiedot tuolla tietokannassa, mutta kyllä sen ihmisen nyt vaan täytyy olla paikanpäällä" Varmasti jossain kohtaa teen postauksen johon kokoan anonyymisti eri yrityksistä tulleet hylsyt. Niitä tulee varmasti olemaan paljon.

Onneksi innovatiivisuus ei ole maailmasta vielä kuollut ja melko varmasti elätän itseni lähinnä oDeskin, Freelancerin ja eLancen kautta.

Tässä vielä turkylle oma profiilini oDeskissa. 

Mitä minun työpanokseni maksaa euroissa? Vastaus löytyy artikkelin otsikosta ;) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti